Update: Tennis en het coronavirus, alle activiteiten staken en clubs sluiten t/m 6 april

Het kabinet neemt verregaande maatregelen in de strijd tegen het coronavirus. Ook scholen, horeca en sportclubs moeten dicht om verspreiding van het virus tegen te gaan. De maatregelen gelden t/m 6 april. Wat betekent dit voor tennis in Nederland? Lees hier de laatste update en veelgestelde vragen.

De KNLTB roept alle tennisverenigingen op om alle activiteiten te staken en alle tennisparken en clubhuizen te sluiten. Hieronder vallen ook trainingen en vrij tennissen. We verwachten van tennisscholen en commerciële tenniscentra dat zij ook hun verantwoordelijkheid nemen en zich houden aan de maatregelen vanuit de overheid. Dat betekent geen (trainings)activiteiten en sluiting van sportcentra.

De maatregelen hebben ook gevolgen voor de Voorjaarscompetitie. We zullen ons de komende dagen beraden over de verdere uitvoering hiervan.

Competitie en toernooien

De KNLTB volgt het advies en de richtlijnen die vanmiddag zijn afgegeven en sluit zich aan bij de oproep van NOC*NSF. Vandaar dat wij nu alle toernooiorganisaties en tennisverenigingen oproepen om alle sportevenementen waaronder de competitiewedstrijden en toernooien af te gelasten. Deze maatregelen gelden t/m 6 april in heel Nederland.

Dit houdt in dat de volgende evenementen niet doorgaan:

• De speeldagen van de Kia Tenniskids competitie (Rode, Oranje en Groene competitie) op 22 en/of 29 maart en 5 april
  • De eerste speeldag van de KNLTB Voorjaarscompetitie in de regio Zeeland op 28 maart
  • Padel Triple Double Competitie op 29 maart en 5 april
  • De eerste speeldag van de KNLTB Voorjaarscompetitie Landelijk op 4, 5 en 6 april
  • Open Toernooien en Junioren Tour Toernooien

We begrijpen dat dit consequenties heeft voor toernooien en competities, die zullen we in kaart brengen en de komende dagen zoveel mogelijk antwoorden op geven.

Veelgestelde vragen

Voor vragen omtrent het park, competitie en toernooien verwijzen we je graag naar de veelgestelde vragen op deze pagina. Voor overige vragen kan je mailen met wedstrijdtennis@knltb.nl en juniorentour@knltb.nl.

Verenigingsbijeenkomsten en trainingen

Het kabinet heeft ook voor heel Nederland opgeroepen sociale contacten in het algemeen sterk te verminderen. Deze oproep ondersteunt de KNLTB en daarom roepen wij iedereen op om alle andere clubbijeenkomsten zoals trainingen, overleggen, vergaderingen, vieringen en werkgroep bijeenkomsten ook af te gelasten. Wat betekent dit?

• KNLTB bijeenkomsten en cursussen tot en met 6 april zijn geannuleerd zijn (VCL- en VTL cursussen, arbitrage cursussen (21 en 28/29 maart, landelijke dagen, PO workshop, testdag (28 maart in Veldhoven), testdag padel (31 maart), kringbijeenkomsten)

Verder verwijzen we voor naar de richtlijnen van het RIVM met betrekking tot thuisblijven, thuiswerken en het bezoeken van evenementen.

Fed Cup in Den Bosch

De ITF heeft besloten de Fed Cup Finals in Boedapest en de playoffs in april uit te stellen. De veiligheid van staf, spelers en fans is prioriteit en de ITF zal alles in het werk zetten om de wedstrijden opnieuw in te plannen, uiteraard afhankelijk van de verdere ontwikkelingen en impact van de uitbraak van het coronavirus. Dit betekent dat de Fed Cup ontmoeting Nederland – China in Den Bosch op 17 en 18 april niet door gaat. Voor vragen over de Fed Cup verwijzen we je graag naar de veelgestelde vragen onderaan de pagina.

Basis hygiëne maatregelen

Het RIVM heeft het volgende advies uitgebracht:

De belangrijkste maatregelen die mensen kunnen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.

Het zijn:

• Was je handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Gebruik alleen je eigen bidon/waterfles

Indien er sprake is van een actieve besmetting op jouw vereniging, neem dan contact op met de landelijke infolijn corona, tel 0800-1351.

De KNLTB houdt de situatie vanzelfsprekend in de gaten en laat zich adviseren door het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en NOC*NSF.

Meer informatie lees je op de site van het RIVM.

NOC*NSF houdt omtrent het coronavirus een themadossier bij gericht op zowel nationale als internationale sport. Lees hier meer.

Zie voor meer informatie en artikelen: